C-Profes - wyceny
Blog

Jak wykreślić hipotekę ze swojej nieruchomości?


Jak wykreślić hipotekę ze swojej nieruchomości?
Spłaciłeś kredyt, a hipoteka nadal obciąża Twoją działkę? Wyjaśniamy, jak krok po kroku, w oparciu o przepisy, wykreślić hipotekę z księgi wieczystej.

Dlaczego „czysta” księga wieczysta jest kluczowa dla Twojej nieruchomości?

Wyobraź sobie sytuację, że chcesz sprzedać swoją działkę, znalazłeś idealnego kupca, negocjacje zostały zakończone sukcesem. Kupujący sprawdza księgę wieczystą i widzi tam hipotekę na rzecz banku, mimo że kredyt spłaciłeś pięć lat temu. W najlepszym wypadku opóźni to transakcję o kilka miesięcy. W najgorszym – zniechęci bezpowrotnie kupującego.

Problem ten pojawia się dość często, bo właściciele nieruchomości zapominają, że sąd wieczystoksięgowy nie działa w tym przypadku z urzędu. To, że spłaciłeś kredyt, nie oznacza, że hipoteka magicznie zniknie. To Ty, jako właściciel, musisz zadbać o wykreślenie nieaktualnego obciążenia. Posiadanie "czystej" księgi wieczystej, bez obciążeń w Dziale III i IV, to absolutna podstawa przy sprzedaży nieruchomości, ale też np. przy staraniu się o kolejny kredyt z zabezpieczeniem na nieruchomości.

Podstawa prawna wykreślenia

Zanim przejdziemy do praktyki, musimy zrozumieć, na jakiej podstawie prawnej w ogóle możemy żądać zmian w księdze wieczystej. Kluczowa jest tu zasada zgodności stanu prawnego nieruchomości z treścią KW.

Podstawą działania jest art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece ("UKWH"). Przepis ten mówi jasno: "W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba, której prawo (...) jest dotknięte wpisem nieistniejącego obciążenia lub ograniczenia, może żądać usunięcia niezgodności."

Spłacona hipoteka jest właśnie takim "nieistniejącym obciążeniem".

Dlaczego nieistniejącym? Ponieważ związek hipoteki z kredytem (wierzytelnością) jest nierozerwalny. Wyjaśnia to art. 94 UKWH, który stanowi: "Wygaśnięcie wierzytelności zabezpieczonej hipoteką pociąga za sobą wygaśnięcie hipoteki (...)". Mówiąc prościej: w momencie zaksięgowania ostatniej raty kredytu, Twoja wierzytelność wobec banku wygasła, a tym samym – hipoteka prawnie przestała istnieć. Pozostaje jedynie formalnością jej wykreślenie z księgi wieczystej Twojej działki, domu lub mieszkania.

Wykreślenie hipoteki

Skupmy się więc na wykreśleniu hipoteki bankowej, bo z tym właściciele nieruchomości mają do czynienia najczęściej. Spłata kredytu to dopiero pierwszy krok. Bank nie powiadomi o tym sądu za Ciebie. Cały proces musisz zainicjować Ty, jako właściciel obciążonej nieruchomości. Procedura wymaga zdobycia kluczowego dokumentu od wierzyciela, czyli banku.

Niezbędne dokumenty, czyli co musisz uzyskać od banku

Absolutną podstawą do działania przed sądem jest uzyskanie od banku oświadczenia o spłacie długu i zgody na wykreślenie hipoteki. W żargonie bankowym i nieruchomościowym nazywa się to często "listem mazalnym".

Jest to formalne pismo, w którym bank (wierzyciel) potwierdza, że cała wierzytelność została uregulowana i wyraża zgodę na wykreślenie hipoteki z Działu IV konkretnej księgi wieczystej.

Musisz wiedzieć, że wydanie takiego dokumentu nie jest dobrą wolą banku – to jego obowiązek prawny. Wynika on wprost z art. 100 UKWH: "W razie wygaśnięcia hipoteki wierzyciel obowiązany jest dokonać wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej."

W praktyce wygląda to tak, że musisz złożyć w swoim banku wniosek o wydanie takiego zaświadczenia – „listu mazalnego”. Banki często mają na to najczęściej gotowe formularze jednak pobierają za tę czynność opłatę (zazwyczaj od kilkudziesięciu do nawet 200 zł). Kluczowe jest, abyś otrzymał oryginał dokumentu, podpisany przez osoby upoważnione do reprezentowania banku. Kserokopia, skan czy wydruk z bankowości internetowej będą przez sąd odrzucone.

Procedury w sądzie – formularze i opłaty

Posiadając oryginał zgody banku, możemy skierować się do sądu. Instytucją odpowiedzialną za prowadzenie ksiąg wieczystych jest Sąd Rejonowy (jego Wydział Ksiąg Wieczystych), właściwy dla miejsca położenia nieruchomości z wpisaną hipoteką.

Wykreślenie hipoteki, choć jest "usunięciem", formalnie następuje na podstawie wniosku o wpis. Musimy użyć oficjalnego formularza sądowego KW-WPIS. Wzory tych formularzy określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 lutego 2016 r. w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych w systemie teleinformatycznym. Można go pobrać z Internetu lub we właściwym sądzie, najczęściej w biurze podawczym wydziału ksiąg wieczystych.

Wypełniając formularz, musisz podać numer KW, dane sądu oraz swoje dane jako wnioskodawcy (właściciela nieruchomości). Najważniejsza jest sekcja "Treść żądania" – to tam precyzyjnie wpisujemy: "Wnoszę o wykreślenie z Działu IV księgi wieczystej nr [TU NUMER KW] hipoteki [np. umownej kaucyjnej do kwoty X] na rzecz [PEŁNA NAZWA BANKU]". Dane te musisz spisać dokładnie z Działu IV Twojej KW. Do wniosku należy załączyć również ”list mazalny” z banku i wpisać go na liście załączników na wniosku.

Wniosek musi być opłacony. Zgodnie z ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, opłata stała od wniosku o wykreślenie wpisu (w tym hipoteki) wynosi 100 zł. Opłatę możesz uiścić w kasie sądu, przelewem na konto sądu lub przez system e-Płatności. Dowód uiszczenia opłaty jest obowiązkowym załącznikiem.

Następnie w sądzie składasz komplet dokumentów, czyli:

  1. Wypełniony i podpisany wniosek KW-WPIS,
  2. Oryginał zgody banku ("list mazalny"),
  3. Dowód opłaty sądowej (100 zł).

Dokumenty składasz w biurze podawczym sądu lub wysyłasz listem poleconym. Wniosek trafia do referendarza sądowego, który bada jedynie treść wniosku, załączone dokumenty i treść księgi wieczystej. W praktyce może potrwać to od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od sądu.

Podsumowując, dbanie o aktualność księgi wieczystej jest bardzo ważne, bo zaniedbania w tym zakresie mogą być trudne do „odkręcenia na szybko” akurat w momencie, kiedy potrzebujemy „czystej” księgi wieczystej. Z uwagi na to warto pamiętać, że nie wszystkie wpisy w księgach wieczystych pojawiają się i znikają same, a w interesie właściciela jest aby były one na bieżąco aktualizowane.

Zobacz artykuły


Jak sprawdzić czy teren jest zalewowy? Jak sprawdzić czy teren jest zalewowy?
Wybór działki pod budowę domu to często jedna z najważniejszych decyzji w życiu, bo w wielu przypadkach jej skutki będą towarzyszyły nam przez wiele lat. Przed podjęciem tej decyzji warto jednak zweryfikować położenie działki, m.in. pod kątem zagrożeń związanych z powodzią. W Polsce grunty narażone na niebezpieczeństwo powodzi nie są rzadkością, dlatego przy zakupie działki takie zagrożenie trzeba mieć na uwadze.
Sprawdź
Jak odbywa się nabywanie gruntów i działek pod CPK? Jak odbywa się nabywanie gruntów i działek pod CPK?
Jak przebiega proces nabywania gruntów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Artykuł wyjaśnia, na czym polega tzw. „specustawa CPK”, jakie są zasady Programu Dobrowolnych Nabyć, kiedy stosuje się wywłaszczenia oraz jak wygląda aktualny stan pozyskiwania terenów. To kompleksowe omówienie procedur, które stoją za jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.
Sprawdź
Ogłoszenia o sprzedaży ziemi rolnej – najważniejsze informacje Ogłoszenia o sprzedaży ziemi rolnej – najważniejsze informacje
Ostatnie lata przyniosły szereg zmian w przepisach regulujących obrót ziemią rolną w Polsce. Ustawa o Kształtowaniu Ustroju Rolnego określa, że co do zasady (chyba, że ustawa stanowi inaczej) nabywcą nieruchomości rolnej może być wyłącznie rolnik indywidualny. Ustawa o Kształtowaniu Ustroju Rolnego określa ponadto kim jest rolnik indywidualny.
Sprawdź